صفحه اصلی / مقالات / فلزات گروه IIA

فلزات گروه IIA

فلزات گروه IIA

فلزات اين گروه عبارتند از بريليم ، منيزيم ،كلسيم ، باريم ، وراديم .

ئيدرو اكسيدهاي اين فلزات مانند ئيدرواكسيدهاي فلزات قليايي خاصيت بازي دارند وهمچنين جزء مهمي از پوسته زمين را تشكيل مي دهند به همين علت اين فلزات قليايي خاكي نيز مي نامند . البته ئيدرواكسيدهاي آنها ازنظر بازي از ئيدروكسيدهاي فلزات قليايي ضعيف ترند .

اين فلزات دومين گروه فلزات را از نظر واكنش پذيري تشكيل مي دهند و به همين علت در طبيعت به حالت آزد يافت نمي شوند معمولا آنها را به وسيله برقكافت كلريد مذاب تهيه مي كنند تعدادي از تركيبات اين فلزات به ميزان قابل توجه در آب حل نمي شوند .

فراوانترين عناصر اين گروه منيزيم و كلسيم هستند منيزيم از نظر فراواني دومين عنصر فلزي است كه در آب دريا يافت مي شود اين فلز به علت سرعت سوختن ونور و حرارت زيادش براي آتشبازي وبمب آتشزا به كار مي رود كلسيم فلزي است سفيد نقره فام كه به آساني با چاقو بريده نمي شود كربنات كلسيم (CaCO3) فراوانترين تركيب و قليايي خاكي در پوسته زمين است استرانسيم و باريم در طبيعت به صورت سولفات و كربنات وجود دارند .

از سولفات باريم به عنوان رنگ سفيد استفاده مي شود استرانسيم فلزي است سفيد و سخت كه شبيه كلسيم مي باشد ودر آتشبازي به كار مي رود راديم آخرين عنصر گروه IIA عنصري ناياب است و كليه ايزوتوپهاي آن پرتو زاهستند .

فلزات گروه IIA نسبت به فلزات گروهIAنقاط ذوب و جوش بالاتر و چگالي بيشتري دارند واز آنها سخت ترند بريليم آن قدر سخت است كه مي تواند شيشه را خط بيندازد و تمايلي به شكنندگي دارد درجه سختي اين فلزات با افزايش عدد اتمي تنزّل مي كند علي رغم تمايل اين فلزات به شكنندگي هر يك از آنها را مي توان بدون شكستگي تا حدودي چكش كاري و نورد كرد تمام فلزات قليايي خاكي سفيد و جلاي نقره اي دارند وهمچنين رساناي خوب برقند .

این مطالب را نیز ببینید!

جدول تناوبی

جدول تناوبی اهميت جدول تناوبي براي يك شيميدان به اندازه اهميت نقشه براي يك توريست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

Call Now Button